Filozofia programu MYP zakłada, że edukacja jest procesem wszechstronnego rozwoju ucznia, w którym wiedza nie funkcjonuje w oderwaniu, lecz łączy się z różnymi dziedzinami życia i z otaczającym światem. W centrum tego procesu znajduje się uczeń, a rola nauczyciela polega nie tylko na przekazywaniu informacji, lecz przede wszystkim na inspirowaniu do zadawania pytań, poszukiwania odpowiedzi i krytycznego myślenia.
MYP akcentuje znaczenie indywidualnego potencjału każdego ucznia – jego talentów, mocnych stron i własnego stylu uczenia się. Jednocześnie program wspiera rozwijanie świadomości kulturowej, zachęcając młodych ludzi do poznawania historii, tradycji i wartości swojego narodu, ale także do okazywania zrozumienia, otwartości i szacunku wobec innych kultur i sposobów patrzenia na świat. W ten sposób promuje wartości budujące wspólnotę ludzką, takie jak empatia i odpowiedzialność.
Istotnym elementem nauki w MYP jest również rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – zarówno swobodnego i precyzyjnego wyrażania myśli w języku ojczystym i obcym, jak i zdolności uważnego słuchania, interpretowania przekazów oraz prowadzenia dialogu z innymi.
Filozofia IB wyraża się ponadto poprzez nacisk na:
• rozumienie pojęć i idei (conceptual understanding),
• naukę w kontekście, czyli powiązanie wiedzy z realnymi sytuacjami,
• Approaches to Learning (ATL) – strategie efektywnego uczenia się,
• Service as Action, czyli działania na rzecz społeczności,
• język i tożsamość jako fundament rozwoju ucznia,
• integrację różnorodnych stylów uczenia się oraz włączającą edukację.
Dzięki temu MYP przygotowuje uczniów do odpowiedzialnego funkcjonowania w globalnym świecie, rozwijając ich intelektualnie, emocjonalnie i społecznie.
**********************************************************************************************************************************
The philosophy of the MYP is built on the belief that education should support the holistic development of every learner. Knowledge is not treated as isolated information but as something that connects across different subjects and relates directly to the world students live in. At the heart of this process is the student, while the teacher’s role shifts from being the primary source of information to guiding learners toward inquiry, independent thinking, and meaningful exploration.
The MYP places strong emphasis on developing each student’s unique abilities and potential, recognizing that every learner brings individual strengths and learning styles. At the same time, the programme encourages students to build cultural awareness by learning about their own history, traditions, and values, while also showing respect, openness, and understanding toward other cultures and perspectives. Through this approach, the programme promotes essential human values such as empathy and responsibility.
Another important aspect of the MYP is the development of communication skills—the ability to express ideas clearly and thoughtfully in one’s mother tongue and additional languages, as well as the capacity to listen attentively, interpret messages, and engage in constructive dialogue with others.
The IB philosophy is also reflected through attention to:
• conceptual understanding, allowing students to work with big ideas,
• teaching and learning in context, connecting knowledge to real situations,
• Approaches to Learning (ATL) skills that support effective learning,
• service as action, encouraging meaningful community engagement,
• language and identity as essential dimensions of personal growth,
• learning diversity and inclusion, ensuring all students can succeed.
Through this approach, the MYP prepares students to engage thoughtfully and responsibly with a complex and interconnected world, supporting their intellectual, emotional and social development.


